Klantcase Heuts: Hoe offline online kan versterken
‘Heuts’ in de volksmond beter bekend als Heuts Automaterialen. Een van oorsprong Limburgs familiebedrijf dat ooit eens startte met automaterialen. Maar tegenwoordig biedt Heuts veel meer dan alleen ruitenwissers, motorolie of overige automaterialen.
De marketingafdeling van Heuts wilde naast hun reguliere mediakanalen in het afgelopen seizoen ook gebruik maken van nieuwe mediakanalen om brand awareness te realiseren. Ook wilden ze afkomen van het oude imago ‘Heuts automaterialen’. De mediakanalen van CMC Media vormen een mooie aanvulling op de marketingmix van Heuts. Met name Qmusic Limburg sluit haarfijn aan op de doelgroep die Heuts bedient.
Marketingdirecteur Eric Houben van Heuts licht toe:
“Het marketingteam van Heuts heeft weinig ervaring met adverteren op de radio. In de voorbereiding was het dan ook belangrijk dat CMC Media Heuts op een goede manier begeleidde en adviseerde. Na een aantal gesprekken bleek dat de uitdaging zat in het creëren van een sterke commercial waarin de propositie en boodschap goed terugkomen. “
Martijn Lammers van CMC Media:
“Wat we vaak zien is dat relaties die voor het eerst op de radio adverteren te veel informatie in een commercial willen verwerken. Voor Heuts was het belangrijk dat het voor de doelgroep duidelijk werd dat het productaanbod meer is dan alleen automaterialen. Ook moest een verwijzing naar de Heuts krant, die ieder kwartaal wordt verstuurd, in de commercial terugkomen. Als je kijkt op de webshop van Heuts dan realiseer je je pas hoeveel producten ze aanbieden. Het is onmogelijk om dit allemaal in een commercial te communiceren op de radio naast de overige boodschappen die ze willen communiceren. We hebben dan ook geadviseerd om te gaan werken met meerdere commercials en reminders. Met deze informatie op zak zijn we aan de slag gegaan om een producent in te schakelen. We hebben gekozen voor Van de Laar en van Efferen, ook omdat Heuts gebruik mocht maken van de stemmen van Tim en Tom Coronel. De match tussen Heuts en Van Laar en van Efferen bleek een schot in de roos te zijn. Door de samenwerking heeft Heuts zelfs hun pay-off ‘ieder seizoen de beste deal’ veranderd in: ‘Elk seizoen wel iets te doen’.”
De commercials waren klaar, de frequentie van uitzenden was besproken en de start van de campagne was bepaald. Je zou dus zeggen: “let’s GO!”. Maar niets is minder waar, want door een stuurfoutje in het Suezkanaal moesten we de start even uitstellen. Voor CMC Media geen probleem want zo flexibel zijn we wel.
Meten is weten
De marketingjongens van Heuts hadden misschien minder ervaring met het lanceren van radiocampagnes, maar ze zijn expert in het draaien van Facebook- en Google Ads campagnes. Het meten van resultaten is dan ook iets wat ze graag doen. Heuts is zelf de resultaten gaan meten van de traffic op hun website in de periode dat de campagnes op Qmusic Limburg zijn gestart. Marketeers Richard Lemmens en Ludo Bloemen van Heuts laten ons de cijfers zien waaruit duidelijk blijkt dat de offline radiocampagnes de online traffic significant heeft versterkt.
- Voorjaarscampagne: Alle Verkeer
In Limburg zagen we een toename van 26% van het totaal aantal gebruikers t.o.v. de week ervoor, terwijl dit landelijk op +18% lag. Het weer had hierop een beperkte invloed, omdat het in die periode geen zonnig weer was.
Van het aantal gebruikers dat heuts.nl langer dan 30 dagen niet had bezocht, zagen we een toename van 30% Limburgse bezoekers terwijl dit landelijk +17% was.
- Voorjaarscampagne: Direct verkeer (direct heuts.nl ingetypt in browser)
In Limburg zagen we een toename van 41% in websitebezoekers die rechtstreeks heuts.nl ingetypt hadden in de browser. Landelijk was dit +24%.
Voor het aantal gebruikers dat langer dan 30 dagen heuts.nl niet had bezocht, was dit +47% voor Limburg en +23% landelijk.
- Magazine: Alle verkeer
Ook hier zagen we een toename in het aantal gebruikers van 21% in Limburg t.o.v. de week ervoor, toen de voorjaarscampagne al was gestart. Landelijk lag dit percentage op +12%.
Voor de mensen die heuts.nl langer dan 30 dagen niet hadden bezocht, waren deze cijfers +21% voor Limburg tegenover +13% landelijk.
- Magazine: Direct verkeer (direct heuts.nl ingetypt in browser)
Voor de Limburgers die heuts.nl rechtstreeks intypten in de browser was de toename +24% t.o.v. de week ervoor, waar de voorjaarscampagne al was gestart. Landelijk lag dit op +17%.
Voor de mensen die heuts.nl langer dan 30 dagen niet bezocht hadden, lagen deze cijfers op +25% voor Limburg en +19% landelijk.
Het marketingteam van Heuts is tevreden over de resultaten.
Ludo Bloemen zegt: “Richard en ik zijn zeer tevreden, zowel over de meetbare resultaten van de campagne als de reacties die we hebben gekregen van collega’s en relaties over de commercial.”
Contactpersonen klant: Eric Houben, Ludo Bloemen, Richard Lemmens
Producent: Van de Laar en van Efferen
Medium: Qmusic Limburg
Verantwoordelijk bij CMC Media: Martijn Lammers